۱۸
آذر
مشکلات پمپ و راه حل های آن
دیدگاه ها
مشکلات پمپ ها |
|
* نشانه ها و علل خرابی |
راه حل |
* عدم دریافت مایع پمپ شونده*-عدم هواگیری یا پرکردن اولیه پمپاز سیال.-ارتفاع مکش منفی بسیار زیاد.– ارتفاع تخلیه زیاد است . |
– پمپ و لوله مکش را کاملا از مایع پر کنید.-اگرارتفاع مکش استاتیک بیش از اندازه است بایدسطح مایع بالا آمده یاخود پمپ پایین آورده شود.– افت اصطکاکی لوله ها را کنترل کنید . |
– گرفتگی پروانه.* مایع به اندازه کافی نمی رسد*– نشتی هوا در لوله مکش.– نشتی هوا در کاسه نمد . |
– پمپ را پیاده و تمیز کنید.– نشت از میان فلنچ ها را کنترل نمائید.– برای آزمایش خط مکش می توان ورودی را بستوخط را تحت فشار قرار داد.– فشارمایع آب بندی را تا بالاترازفشارجوافزایش دهید |
– خرابی پروانه.– آب بندی یا لایی معیوب.– دهانه مکش به اندازه کافی درون مایع نیست . |
– پروانه ومحور آنرا بازرسی کنید در صورت آسیبیا سایش پره ها را تعویض نمایید.– لایی یا آب بند مکانیکی را تعویض نمائید– دهانه ورودی را پایین ببرید . |
* فشار نا کافی*– سرعت کم است.– نشتی هوا از لوله مکش . |
– ببینید آیا ولتاژ موتور صحیح است.– فلنچ ها را از نظر نشتی آزمایش کنید . |
– عیوب مکانیکی.– گرفتگی مجرای عبوری مایع.– وجود هوا یا گازدر مایع(مراقب ایجاد حباب باشید) |
– پروانه و محور پمپ را بررسی کنید . درصورتمعیوب بودن یا سایش شدید پره های آن را تعویضنمایید.لایی کاسه نمدیا آب بندمکانیکی را تعویض کنید.– پمپ را پیاده کرده مجرای عبور را بررسی وگرفتگی آنها را برطرف نمایید.– هوای جمع شده را در فواصل معین خارج نمائید . |
* پمپ برای مدت کوتاهی کارمیکند وسپس متوقف میشود*– هواگیر اولیه نا کافی . |
هوای پمپ، لوله ها و شیر ها را تخلیه نمایید.نقاط مرتغع در خط مکش را اصلاح نمایید . |
– نشت هوا در لوله مکش.– نشتی هوا در کاسه نمد . |
– برای آزمایش خط مکش می توان ورودی را بستو خط را تحت فشار قرار داد. فلنچ ها را از نظر نشتیآزمایش کنید.– فشارمایع آب بندی را تا بالاتر از فشار جو افزایشدهید . |
* پمپ توان بیش از حد مصرف می کند*– عیوب مکانیکی.– کاسه نمد بیش از حد صفت است . |
– پروانه و محورپمپ را بررسی کنید . درصورتمعیوب بودن یا سایش شدید پره های آن را تعویضنمایید.لایی کاسه نمدیا آب بندمکانیکی را تعویض کنید.فشار روی کاسه نمد را کاهش دهید . |
– محور خم شده یا معیوب است.– عدم کارآیی قطعات پمپ . |
– انحراف روتور را با چرخاندن آن بر روی یاتاقانگرد ها مشخص نمایید.– یاتاقانها و پروانه را از نظر معیوب بودن وارسی نمایید. |