logo

انتخاب محل سایدبار

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
hello@youremail.com
+1234567890

راه های افزایش راندمان دیزل ژنراتور

راه های افزایش راندمان دیزل ژنراتور

موتورهای احتراقی و من جمله دستگاه دیزل حدودا ۳۵% انرژی سوخت به کار مفید تبدیل میگردد و مابقی آن درون دیزل به شکل های گوناگون از جمله حرارت تلف می گردند. با شناخت عوامل محدود کننده راندمان دیزل و رفع عوامل محدود کننده می توان راندمان کلی دستگاه دیزل ژنراتور  را افزایش داد. به غیرازعوامل داخلی دیزل که باعث اتلاف انرژی می گردد، عوامل محیطی نیز بر اتلاف انرژی دستگاه موثر می باشد که این عوامل عبارتند از:

افت قدرت در اثر ارتفاع : هر چه قدر ارتفاع محل نصب دستگاه دیزل ژنراتور بالاتر برود، فشار هوا نیز کاهش می یابد.کاهش فشار هوا باعث کم شدن نسبت نسبت هوای ورودی به موتور و در نتیجه کاهش قدرت خروجی موتور می گردد.وجود دمنده ها یا همان توربوشارژها ،کمبود فشار هوا در ارتفاعات را جبران میکند که در اینده درمورد عملکرد توربوشارژها بطور کامل توضیح داده خواهد شد .در موتورهای بدون توربو شارژر، به ازای هر ۱۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا قدرت موتور حدود ۱% افت می کند .

افت قدرت در اثر درجه حرارت هوا : با افزایش درجه حرارت هوا ،هوا منبسط شده و حجم آن افزایش می یابد لذا جرم حجمی آن کاهش می یابد.در این حالت و هنگام تنفس موتور ، حجم هوای کمتری وارد محفظه احتراق سیلندر موتور دیزل شده و به اصطلاح راندمان حجمی افت خواهد کرد .معمولا قدرت موتور تا دمای ۲۹ درجه سانتی گراد محیط نصب دچار تغییر نمی شود .استفاده از خنک کننده های هوا ( اینتر کولر و آفتر کولر ) در دستگاههای دیزل جدید می تواند به جلوگیری از افت قدرت دستگاه دیزل در درجه حرارت بالا کمک کند که در مورد خنک کننده های هوا یا همان اینتر کولر و آفتر کولر در اینده بطورکامل توضیح داده خواهد شد .
افت قدرت در اثر رطوبت هوا : هنگامیکه رطوبت هوا از حد معینی بیشتر شود مثلا در زمان بارندگی و یا مه غلیظ ، قدرت موتور دیزل نیز حداکثر تا ۶ % کاهش می یابد.

عوامل دیگری نیز مانند پایین بودن ارزش حرارتی سوخت ( اکتان پایین سوخت ) ، مناسب نبودن درجه روغن روانکاری ، ایراد در سیستم خنک کننده (افت راندمان حرارتی ) ، معیوب بودن قطعات جانبی و متصل به موتور و ….نیز می توانند منجر به کاستن قدرت نامی موتوردیزل شوند .

راه های افزایش راندمان دیزل ژنراتور: کاملا مشخص است که موتور محرکه دستگاه دیزل ژنراتور، موتور دیزلی آن میباشد پس با افزایش راندمان موتور دیزلی می توان راندمان کلی دستگاه دیزل ژنراتور را افزایش داد . با پیشرفتهای بسیار زیاد تکنولوژیک سازندگان موتورهای دیزل جدید سعی در کوچک کردن ساختمان و وزن و بالابردن راندمان آن دارند . امروزه سازندگان از تکنولوژیهای جدید برای افزایش راندمان و قدرت و کاهش وزن و سایز موتور ،استفاده میکنند .موارد زیر چندین نمونه از استفاده تکنولژیک در بهبود ساخت دیزل می باشد که راندمان موتور دیزل را افزایش می دهد :

توربو شارژ: توربوشارژها با دمش هوا به داخل سیلندر، راندمان حجمی را بالا برده و در نتیجه قدرت موتورهای دیزل دارای توربو شارژر نسبت به مدل های مشابه بدون توربو شارژر افزایش می یابد.

خنک کننده های هوای ورودی: اگر هوای کمپرس شده توسط توربو شارژر قبل از ورود به سیلندر خنک شده و حرارت آن گرفته شود ، چگالی آن افزایش یافته و لذا دارای تعداد مولکول اکسیژن بیشتری در این هوای متراکم شده می باشد و باعث احتراق بهتر و قدرت بیشتر خواهد شد.

سیستم های جدید پاشش سوخت و کنترل الکترونیکی: سیستم های جدید الکترونیکی مدیریت پاشش پمپ انژکتور موجب تنظیم دقیق مقدار سوخت پاشیده شده نسبت به هوای ورودی و نیز تقسیم یکنواخت سوخت میان همه سیلندرها با فشار تزریق بالا می شود .

ساختمان موتور: در موتورهای دیزل جدید با اصلاح در ساختمان قطعات متحرک و کاهش اصطکاک میان آنها سعی در پایین آوردن اتلاف انرژی اصطکاکی می شود و لذا راندمان موتور افزایش می یابد .در موتورهای دیزل جدید در هرسیلندر، تعداد چهار سوپاپ استفاده می گردد تا نرخ هوای ورودی و خروجی دود افزایش یافته و راندمان موتور افزایش می یابد.

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

دیدگاه
نام
ایمیل
وبسایت